توانایی شمردن یکی از اولین مفاهیم عدد است که با رشد مهارت های شمارش شفاهی یا شمارش «طوطی وار» از دوسالگی شروع می شود. معنی ساده شمارش طوطی وار «به یاد داشتن اعداد به صورت دنباله دار» است (1،2،3،...). شمارش طوطی وار ( شمارش بدون درک مفهوم عدد)، هنگامی رشد می یابد که کودکان بازی هایی با استفاده ازانگشتان انجام دهند و یا به صورت دسته جمعی آوازها یا شعرهای مربوط به اعداد را بخوانند.
وقتی از کودک خواسته می شود تا با انگشت اشاره تعداد سیب های روی درخت را در تصویر بشمارد.یا به هر خرگوش در تصویر یک هویج بدهد و حالا تعداد خرگوش ها وسپس هویج ها را بشمارد، کودک با ارتباط دادن یک عدد به یک شي یا شکل، مفهوم عدد را بهتر درک می کند. بسیاری از کودکان هنگامی که از حس لامسه استفاده میکنند، بهتر یاد میگیرند. این امر کمک میکند که آنها نسبت به هر عدد حس داشته باشند واز دوباره شمردن یک شیء جلوگیری شود.
انتشارات کیهانه با توجه به این راهکارهای آموزشی استاندارد، با نشر کتاب فرشته مهربون و اعداد 1 تا 4 از کودک می خواهد با توجه به تصویر هر صفحه تعداد گل هایی را که از جنس نمد است در جای خود قرار دهد و در صفحه آخر با شکل هر عدد و ترتیب قرار دادن آنها آشنا می شود.
در جلد دوم همین مجموعه با نام میشا و اعداد 5 تا 9 ، نشر کیهانه به آموزش شمردن و آشنایی با اعداد 5 تا 9 به شیوه ای که اشاره شد ( ولی با چسباندن پروانه های نمدی) ، پرداخته است.